Dat is mooi! :D
Maar als het ''balletje'' met eitjes groter is geworden, dan zal het waarschijnlijk zijn dat de eitjes gewoon zijn gegroeid. Maar je kunt nog altijd tellen! ;)
gr, karsten
de er zitten ook verschillen in grote in dus waarschijnlijk is het bijde :D
net even eitjes getelt 10+ als ik het goed heb gezien dus als het goed gaat neemt het aantal flink toe want ik heb er 3 of 4 de 4e kan ik nog steeds niet vinden meer volgt vanavond
dag 34: heb vanmiddag even mijn bureau lamp van mijn bed af gehaalt en em op het nest laten schijnen (stukje waar ze zitten) en er is resultaat ze plakken de (16 a 18) eitjes (misschien meer zeker niet minder) aan het glas en daardoor kon ik ze beter tellen (yes!) ook zie ik dat ze nu iets actiever worden alleen kunnen ze nog steeds niet naar de buiten wereld ik ga lasius niger bestellen op antstore en ga morgen proberen een zandnest te maken van een oud aquarium wie ik van mijn buurman gekregen heb hopelijk lukt dat en aan de zijkanten doe ik plectieglas omdat ik daarin kan boren dus als alles goed gaat ga ik straks van 4 naar 16 a 18 mieren want waarschijnlijk sterven de andere werksters in het larven op poppen stadium van de nu eitjes even 2 foto's
DSC00686.JPG
DSC00687.JPG
dag 35: heb ze nu 5weken en heb zojuist bestelling gedaan dus volgende week hebben ze weer een buitenwereld :D ook heb ik lasius niger besteld met 10 tot 25 werksters zit nog te denken de buitenwereld weer aan te passen omdat er schimmels in groeien (is dat schadelijk voor de mieren) want in het nest begind een dooie meelworm ook te schimmelen ik hoop dat nu doordat ik de lamp op het nest laat schijnen de eitjes sneller uit komen en alles iets sneller gaat behalve de dood van de werksters en please kan iemand andwoord geven op de vragen
schimmel haal ik bij mijn mieren eraltijd meteen uit je weet nooit of ze de schimmel gaan eten en dood gaan omdat schimmel volgensmij niet zo gesond is voor dieren dus ik zou probeeren die meelworm eruit te halen als het kan anders zou je ze meschien moeten verhuisen(op een ander forum is er iemand waar op sommige mieren een schimmel groeit weet maar ik weet nit of het daar door gebeurt)
De Atta soorten leven op/van schimmels, maar als je schimmels in je buiten wereld hebt is het het beste om het er meteen uittehalen met het zand waar het op zit. En je kan nog altijd een paar pissebedden is de buiten wereld doen, die eten de mieren niet levend op en ze eten de schimmels weg :D En als dat dan allenmaal niet werkt, moet je toch echt de hele buiten wereld schoonmaken en nieuw zand er in doen..
En die meelworm, gewoon proberen er uittehalen..
Ohja, en door warmte aan het nest te geven is heel goed en je koning zal ook wat actiever gaan eitjes leggen enz. maar dat de eitjes sneller zouden uitkomen is niet zo..:( ( zou ik ook wel willen :P )
succes!
gr, karsten
Ok toch merk ik wel dat ze iets sneller groeien heb ook in de tuin heel veel myrmica ruba eitjes gevonden allemaal gevangen en naïf zoals vroeger in een een potje gestopt hopelijk lukt dat tot dat ik een mooie groote pot heb waar ik gelijk buitenwereld van kan maken zou leuk zijn hoop ook binnenkort lasius niger eitjes te vinden dan kan ik die aan mijn lasius niger kolonie toevoegen wie ik volgende week ontvang hoevel ik daar nog wel een andere buitenwereld voor moet vinden ik vertrouw de andere bakken niet helemaal .
dag 36 : heb vandaag de zwarte plaat vervangen door papier wie ik zojuis zwart heb gespoten merkte dat donkerblauw veel minden warmte door laat ik heb de papiertjes vast gezet met klittenband zodat ik er altijd bij kan om te kijken de buitenwereld maak ik woensdag schoon en de meelworm kan ik niet bij maar gelukkig zit die in 1 van de vele kamers ik ga nog op zoek naar meer pissenbedden en stop die in het nest ook is de ruit een beetje smerig en kan ik er lastig door zien op sommige stukken ik kan er niet bij zullen de mieren dit opruimen als de kolonie groter is? ook heb ik vandaag het vochtige gedeelte van het nest voor lasius niger alvast helemaal onderwater laten lopen zodat het daar alvast goed vochtig is het wou niet helemaal vochtig worden. en de schimmel zit niet in het zand maar op de stukjes hout wie ik in het bos heb gehaalt
dag 37 de werkster krijgen waarschijnlijk honger want ze zijn nu het nest aan het verkennen en ze hebben dooie lasius nigers meegenomen ook laten ze nu de eitjes afentoe een halve minuut liggen op gevaar te checken als ik kijk denk vanwege het lawaai van het klittenband ook de myrmica ruba werksters zijn vanacht en vandaag druk bezig geweest ze hebben al 4 kamers zichtbaar en misschien nog wel meer niet zichtbaar ga ook nog opzoek naar zon bak waar karsten zijn lasius in heeft dus karsten als je dit leest waar heb je die gekocht en hoeveel kost die ongeveer en is zo'n glasplaat nodig want glas is nogal duur kan de deksel als die er bij zit ook gewoon
dag 38: heb zojuist gekeken en ik zag een paar nieuwe eitjes kan ze goed herkennen omdat deze wit zijn en de andere geel