ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> beschrijving hoe houd ik mieren (F)
 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8] 

Click to view full story of "Myrmica rubra aardnest"

Menph: (12. Mai 2006 20:12)

Alleen insecten. (de wasmotlarven)

JimmyVe: (13. Mai 2006 09:42)

azo, en hoe gaat het ondertussen met je Myrmica specioides ?

Jimmy

Menph: (14. Mai 2006 12:16)

De eetlust is goed. (Een wasmotlarve/vlier per dag) Maar de koninginnen waren dan ook al druk met eieren leggen (de proefbuis zat er vol mee, maar helaas kon ik ze er niet uit halen) Inmiddels heeft de kolonie zich ingegraven in een beetje zand.

Het Y-tong nest wat ik voor ze op het oog had is bijna klaar. Nu alleen nog rode folie.

JimmyVe: (15. Mai 2006 16:46)

Heb je foto's gezien, erg fijn gemaakt.

Als je ze verhuisd hebt naar het formicarium plaats dan ook nog maar wat fototjes ;)

Jimmy

Menph: (16. Mai 2006 17:29)

Ik vond vandaag weer een koningin. Dit keer een M. rubra.

Ik vind ze iedere keer in mijn volkstuin. Deze krioelt van de mieren (Myrmica rubra, Lasius niger/flavus, Formica fusca) Vooral de F. fusca zijn interresant om waar te nemen.

Misschien dat deze hoge dichtheid te verklaren is door de warmte van de bodem.

Menph: (17. Mai 2006 14:06)

Ik heb gisteravond mijn M. Specioides overgezet naar een Y-tong nest. Een heel gemier!

Inmiddels had ik ze in een plastic bakje zitten met wat rivierzand. Dit prille nest heb ik verstoord, waarna ik de mieren met behulp van een rietje (afgedekt met nylon gaas) heb opgezogen en in een boterbakje heb gedeponeerd. De randen van dit bakje had ik voor de zekerheid ingesmeerd met zonnebloemolie. Zo konden ze niet ontsnappen, dacht ik!
Olie of geen olie, als een stel slakken schoven ze langzaam maar zeker omhoog. Vanuit het boterbakje heb ik ze overgezet in het voerbakje, welke ik aan het Y-tong nest had gekoppeld. Vanuit hier probeerde men nogmaals te ontsnappen. Het heeft dan ook lang geduurd voordat iedereen binnen was.

Tot mijn vreugde zat de hofhouding de volgende ochtend in het Y-tong nest. Ik heb nog een paar larven/werksters moeten overzetten. Helaas is een tiental werksters overleden als gevolg van de olie.

De larven zijn opvallend groot. Wellicht dat ze uitgroeien tot koninginnen.

Mijn grootste zorg is nu de vochtbalans van het nest. Myrmica hebben het namelijk graag vochtig.

JimmyVe: (17. Mai 2006 17:36)

;) leuk om te horen dat alles goed gaat (buiten die dode werksters dan)
je hebt je werkje wel gehad met de verhuis dan ;)
Als het kan plaats dan maar wat foto's ;)

Jimmy

Menph: (17. Mai 2006 21:21)

Er is nu nog weinig foto waardigs aan de kolonie. Als deze wat groter is zal ik nog eens een fototje plaatsen.

JimmyVe: (18. Mai 2006 15:29)

Zeker doen, foto's zeggen zoooooveeeel meer dan tekst ;)

Jimmy

Menph: (20. Mai 2006 10:27)

Ik maak me een beetje zorgen om de M. Specioides. De kolonie verhuist iedere avond naar een van de tubes van het voedselbakje. Hierin ligt een vochtig watje, en ik ben bang dat het de kolonie aan vocht ontbreekt. Overdag verhuist men terug naar de Y-tong waar er gerust lijkt te worden (absoluut geen beweging)

Er lijkt niet gegeten te worden.

Mijn gevonden M. rubra koningin is begonnen met het leggen van eieren.

[1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]