@ JimmyVe
Ik kook de vliegen niet (geef ze gewoon zo)
Ik moet zeggen dat ik een combinatie heb van Ytong met glas, zelf gemaakt.
Mijn fototoestel is niet echt goed er voor maar ik zal eens proberen wat foto's te plaatsen.
Helleluhja!
Er worden weer wasmotlarven aangenomen. Gisteravond 3 dikke tegelijk.
@ menph:
;) haha, gedaan met vliegen meppen dan ? ;)
@awesome:
hoe groot is dat ytong nest dan ? heb je dan een apart stuk afgemaakt met glas als voederplaats ? Ben al benieuwd naar de foto's. ;)
btw: ik heb vandaag een formicarium bestled (laten maken) van 40*40*40.
Jimmy
@ JimmyVe
Ach, een beetje variatie in voedselaanbod kan ook geen kwaad. :wink:
Das waar ;) ik heb bij men PP geprobeerd met verse vliegen, maar die laten ze ook gewoon links liggen (net als de gedroogde vliegen). dus houw ik het verloopig maar op meelwormen.
Jimmy
Momenteel zit er een dikke bromvlieg klem in de nestopening. Als het teveel moeite kost een prooi naar binnen te slepen 'lepelen' ze deze aan de oppervlakte leeg.
Gisteravond was ik getuige van vele tientalle werksters welke zich tegoed deden aan een suiker ballet.
Vandaag kwamen mijn Myrmica specioides binnen (2 gyn. +/- 15 werksters + broed) In het Nederlands ook wel Agressieve of Duin steekmier genoemd. In de Benelux zijn ze zeldzaam, maar in de bergen en in oost Europa iets algemener. Ze zijn iets feller van kleur als M. Rubra (oranjerood ipv dofrood) en hebben in tegenstelling tot deze totaal geen interesse in honing/suikerwater.
Ze zullen hun intrek nemen in een y-tong nest. Het lijkt me spannend om meer Myrmica soorten te houden. Op de Strabrechtse heide (natuurgebied dichtbij huis) zijn veel soorten algemeen, Op M. Specioides na.
;) dan hebben ze nog wel wat voedsel.
Myrmica Specioides: had ik nog niet van gehoord, hebben deze ook een angel ? Zijn ze echt agressiever dan de meeste myrmica's of is het gewoon de benaming ? (vooral aaseters dus ?)
Ik zelf ben niet zo gek op Ytong nesten, maar het voordeel daarvan is wel dat je netjes in het nest kan kijken en da actieviteit binnen het nest goed kunt waarnemen.
Veel succes met je MS.
Jimmy
Ja, het zijn ook angeldragers.
Volgens de literatuur zijn ze iets agressiever als andere Myrmica. Toen ik ze met het pincet beroerde werd deze aangevallen (bijten/steken)
M. Rubra is meer van het dreigend heen en weer lopen. Aan de andere kant moet het beestje ook maar een naam hebben.
Wat bedoel je precies met aaseter? In de natuur vinden mieren niet veel dode insecten.
Ik wacht nog op glas voor 4 Y-tong bakken (foto volgt)
Das wel leuk, alleen oppassen dat je zelf niet gestoken word dan ;)
Ben al benieuwd naar de foto's ;)
Aaseter is mss niet het juiste woord, ik bedoelde eigenlijk gewoon wat je ze dan wel te eten geeft ? omdat ze geen suiker/honingwater eten.
Jimmy