Gaat wel mooi worden. ;)
Ik heb de koningin samen met haar werksters in de woonkamer staan. De koningin en de werksters zijn levendiger geworden.
Ik heb wat paardenbloem zaden in de buitenwereld gedaan en ze nemen de zaden mee naar hun nest :D .
Er licht wel een dode werkster voor het nest :? , weet niet zeker of dit al zo was ofdat ze is dood gegaan door de temp veranderingen enz.
http://img409.imageshack.us/img409/4051/img2674dv7.jpg
http://img409.imageshack.us/img409/1449/img2676cb1.jpg
Zoals je kunt zien zitten ze nu ff in een simpel nest. Totdat de koningin eieren heef gelegd blijven ze in dit nest.
Ziet er netjes uit. ;) Dit nest zal wel voldoende zijn zolang de kolonie nog klein is. Heb je nog even de tijd om je formicarium op te stellen en uit te testen voor je de miertjes erin zet.
Ik zit met een probleem :p .
(1)
Er moet natuurlijk een gat in de dome zitten omdat er een buis doorheen moet. Maar misschien gaat het acryl barsten tijdens het boren. Vandaar dat ik misschien in de grondplaat een gat boor met een buis naar de buitenwereld. zoals te zien is op de tekening
(2)
Een nieuw nest voor mijn Lasius Niger kolonie. Ik heb gelezen dat Lasius Niger een nest kan beginnen in het licht vandaar dat ik op dit idee kwam,
Er is een halve bol met daarin een kleinere halve bol. De bollen zijn afgesloten met een ruit. De buitenwereld zit in de kleinste bol. Er komt een plateau waar het eten op gelegd kan worden. In de kleinste bol word een gaatje geboord waardoor de mieren uit het nest de buitenwereld in kunnen.
Ik ga denk ik een dun gaas over de buitenwereld spannen zodat ik er goed bij kan. Ik moet nog iets bedenken om het goed af te sluiten, tips? :P
P.s. het is een zand nest.
(moet ook nog wat verzinnen voor de bevochtiging)
Als het lukt heb ik een heel mooi compact nest. Dat je goed op een tafel kunt zetten enzo 8) , maar het zal wss niet zo makkelijk gaan :wink: .
1) het is haalbaar om dit langs onder te doen. Volgens mij toch. :)
2) dit snap ik niet zo goed, als ik het goed begrijp ga je dus niets zien van de buitenwereld en zal deze volledig donker zijn ? Omdat het zand errond zit. Of begrijp ik het verkeerd ?
Je begrijpt het verkeerd :p.
Omdat het een halve bol is die op zijn zij staat is de platte kant zichtbaar.
Je kunt dus zien wat er in het nest gebeurt en er komt ook licht in :) .
Begrijp je het?? ;) vind het moeilijk uit te leggen :p .
Alleen het bevochtigen van het nest word wel ingewikkeld, maar niet onmogelijk ;) . .
Ja nu begrijp ik het, maar dan is het wel een lastige buitenwereld voor de miertjes he. Niet, hij staat gebogen, dus het echt bruikbaar vlak word wel echt klein, ook gaat dit heel moeilijk worden om te voederen, zeker als de kolonie groter is (wat bij Lasius niger niet lang duurt). Maar het is een mooi gegeven enkel niet echt praktish volgens mij.
De vloer word recht, ik ga of de bol voor de helft vullen met zand of ik ga er een verdieping in maken van plexiglas.
voor het voeren zit ik aan iets te denken met een La ofzo :p .
Een la is namelijk makkelijk en goed af te sluiten en de ruimte voor mieren om te ontsnappen is ook erg klein. Als ik een la maak die in de lucht zweeft (met een stokje er naar toe als brug bijv). dan is de kans dat je mieren plet ook klein :) .
Aangezien het een kleine bol is heeft het nest ook niet de mogelijkheid om groot te worden, en als het te vol word geef ik gewoon wat minder insecten.
euh... zo werkt het niet hoor Thomie. ;) je kan de groote van een kolonie niet controleren. Ze word gewoon zo groot tot ze zelf vind dat het genoeg is om rond te komen (als je begrijpt wat ik bedoel) bij elke soort ligt het aantal werksters ongeveer vast. Voor Lasius niger word het geschat op een 40.000 werksters per kolonie. Nu zijn het wel kleine miertjes die niet veel plaats nodig hebben maar toch. Mijne kolonie is een 500 mieren sterk denk ik en als je ziet hoe zij soms tekeer gaan in de buitenwereld. ;)
Ik zeg het nog, het ziet er een heel leuke opstelling uit, enkel niet echt praktish.
heey mensen me F.Fusca koningin is veilig aangekomen levend en wel heb er op zolder gelegd hier is het 12 graden maar wel een hoge vochtigheid nu met de mist zie ik zo'n 72 % geeft dat problemen??
nog bedankt thomie voor de levering van de queen.