Ik heb een motorblokje van mijn Aprilia RS .
Het blokje licht nu al 3 maand uit elkaar en het moet weer eens in elkaar :wink: . [web] Hier staat een foto van mijn Aprilia RS Alles licht uit elkaar atm :P Dus het word nog een hele puzzel om alles in elkaar te zetten :roll:
Mooie motor !
Dat is niets voor mij, heb het al moeilijk genoeg met een gewoone puzzel. ;)
thomie al de mieren binnen???
Jah ze zijn binnen :) .
2x Lasius Niger
1x Messor barbarus
en jouw Formica Fusca.
Maar zoals je ook in de mail hebt gelezen is er een probleem.
Alle 6 werksters die erin zaten zijn dood en er is geen broed. Ik vraag me af hoe dit kan. Vaak zijn de werksters toch sterker dan de koningin?
Bij mijn Messor Barbarus nest zit ook geen broed maar dit is normaal na de verzending.
Bij welke is de broed dood ? Bij de Formica fusca ?
Nee hoor, normaal zijn de koninginnen het sterkste (is ook het meest logishe, daar draait alles rond he ;) )
Zijn er bij je Messor barbarus werksters ?
ja bij de Fusca zijn de werksters dood en geen broed..
Maar thomie moet ze nog naar mij toe sturen...
Wat raad je aan zo snel mogelijk naar mij opsturen of eerst verzorgen en laten rusten en dan weer opsturen...???
hm... dood en geen broed. Dat is altijd wel wat minder, zeker bij fusca deze soort heeft het altijd een beetje moeilijk na de winterslaap om terug eitjes te leggen en dergelijke.
Is ze al uit winterslaap ? Anders kan je ze er best uithalen. Mss kan je ze ophalen bij Thomie. Opsturen kan ook, maar ik zou niet te lang wachten dan. Zodat ze bij jou tot rust kan komen en goed kan ontwaken.
Formica Fusca is nog lekker aan het slapen en staat ook in een koude kamer. Het buisje is erg vies met zwarte "schimmel"? (ik heb nog niet zo goed gekeken ivbm rust) moet ik dat schoonmaken met bijv. een WC papiertje? Ik doe een drupje suikerwater bij haar in de reageer buis. Bij Messor Barbarus zitten ±3werksters volgens mij. Maar heb niet echt goed gekeken omdat ik hoorde dat het bij Messor Barbarus heel belangrijk is om de koningin veel rust geven totdat ze broed heeft gelegd. Ik denk dat de Messor Barbarus geboost is omdat ze geen broed heeft, maar kun je natuurlijk niet weten :P .(ik ga haar aansluiten op een 2 reageerbuizennest, er zit ook een klein beetje zwart spul op haar reageerbuis). Maakt het uit of ik het nest met rofe folie bedek of kan ik beter het nest donker maken?
Ik laat Lasius Niger nog even slapen. Maak haar begin lente wakker denk ik.
Normaal is het geen probleem als je ze af zou dekken met rode folie.
Het zou kunnen dat ze geboost is maar het kan ook gewoon zijn dat ze de broed opgegeten heeft tijdens transport. Als de fusca nog in winterslaap is kan je ze beter dadelijk doorsturen naar Mike and dan kan hij ze rustig laten ontwaken en hopen dat ze eitjes legt.
Owkey :) ,
Ik heb de bollen gisteren gekocht.
Zoals je ziet heb ik 2 maten bollen gekocht. De binnenste bol is om ervoor te zorgen dat de mieren hun gangen in het zicht maken.
In de buitenste bol komt een gat waar een buis op aangesloten zit die naar het nest leid. Tussen de bollen zit zand. Waar ik waarschijnlijk na het maken niet meer bij kan (het kost denk ik te veel werk om een ronde gleuf in het nest te vrezen, is wel mooier :P ).
http://img87.imageshack.us/img87/8194/bollenry1.jpg
http://img181.imageshack.us/img181/440/bollen2ac4.jpg
Hier zijn de bollen. Tussen de bollen zit ±2 Cm ruimte. Het lijkt mij een mooi gezicht als de mieren erin zitten :D .
Aangezien ik genoeg bollen heb om er 2 te maken denk ik erover om een Lasius Niger nest in een bol te zetten. Dan boor ik in de bovenkant een gat waar het nest bevochtigd kan worden.