ANTSTORE World of Ants (F)  >> international forum (F)  >> Nederlandse forum (F)  >> beschrijving hoe houd ik mieren (F)
 [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8] 

Click to view full story of "Myrmica rubra aardnest"

Menph: (4. Apr 2006 21:13)

Hey wat handig. 'Getrainde mieren' :)

JimmyVe: (5. Apr 2006 15:24)

Dat is goed gezien ;) maken alle soorten zo'n vuilnisbelt ?

Groetjes Jimmy

Menph: (8. Apr 2006 22:27)

Dit is al de zoveelste keer dat ik de wasmotlaren moet overzetten naar een nieuw substraat. De brij, de vlokken en het brood beschimmelen allemaal even snel. De schimmel verdampt vocht waardoor het klimaat in de bak er ook niet beter op wordt. Op internet lees ik over een anti schimmel preparaat wat ik kan toevoegen. Ik vrees echter dat dit schadelijk zou kunnen zijn voor eindgebruiker (de mieren)

De wasmotlarven zijn in de afgl. maanden ook nauwelijks gegroeit en verpoppen niet. Wellicht dat dit broed het resultaat is van inteelt. Een truuk van de leverancier, zodat de afnemer niet zelf gaat kweken.

Dan maar over op meelwormen. Het nadeel van meelwormen vind ik de snelle verpopping en de slechte zichtbaarheid van jonge wormen. Ik zou er natuurlijk ook een stel kunnen invriezen.

FLechdrop: (9. Apr 2006 21:57)

Je kunt ze erg lang in de koelkast houden (meelwormen).

JimmyVe: Het verschilt per soort of en hoe er van een vuilnisbelt gebruik wordt gemaakt. Ik geloof dat er vrij veel soorten zijn die het wel doen, maar ook genoeg die het niet doen. Ik heb er niet echt specifieke gegevens, per soort, van in mijn hoofd.

JimmyVe: (10. Apr 2006 15:43)

Thanks,
dan zal het nog even afwachten worden ;) momenteel zie ik nog geen vuilnisbelt bij mijn mieren.

Ik vries mijn meelwormen ook in, ik koop ze hier bij de lokale vishandel voor nog geen € 1 per 100stuks, overgiet ze dan met kokend water (om bacteriën te verwijderen) en vries ze dan in, voor ik ze dan geef laat ik ze ontdooien en ze lijken het toch niet erg te vinden.

Groetjes Jimmy

Menph: (13. Apr 2006 16:59)

Ik zou het graag nog eens willen proberen met wasmot larven. Op een Lepidoptera forum heb ik een advertentie geplaatst voor poppen.

http://www.invertebrate-focus.be/viewtopic.php?t=6153

Aannemelijk lijkt me dat je voor een vruchtbare populatie 3 genetische verschillende bronnen nodigt hebt. Dus 3 motten paartjes/legsels. Anders treed er na de 2e generatie al inteelt op.

Ik verwen mijn Myrmica's teveel. Eergister legde ik drie wasmot larven voor de nestingang. Ze werden niet aangenomen. Nadat ze begonnen te verkleuren heb ik ze verwijderd. Gister legde ik een enkele wasmotlarve voor de nestingang. Deze werd wel aangenomen.

Menph: (18. Apr 2006 10:51)

Menig woonmagazin/metamorphose team zou een voorbeeld kunnen nemen aan mijn M. Rubra. Er zijn nu drie nestingangen waarvan 1 grote.

Er is nu ook s'ochtends activiteit en gisteren heb ik een eerste afval depot ontdekt! Omdat het schimmelde heb ik het wel verwijderd.

Menph: (28. Apr 2006 19:41)

Er is veel activiteit van springstaart en spint in de bak. Hopelijk is de laatste niet schadelijk.

De kolonie, kieskeurig als ze is heeft inmiddels een voorkeur ontwikkeld voor gedode vliegen. De wasmot larven blijven liggen. Ik moet ze er toch weer aan krijgen want ik heb inmiddels een goedlopende kweek.

JimmyVe: (29. Apr 2006 09:04)

Springstaart en spint ???

Menph: (29. Apr 2006 20:11)

Springstaart

http://safari.zog.org/images/20040905_172007_DSC6829-thumb.jpg

en Spint

http://www.syngentacropprotection.nl/images/roos/spint.jpg

En waar ze vandaag komen mag joost weten. Ik dacht dat ik steriel zand had gebruikt.

[1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [8]