Ik ben al volledig ondergrondse nesten van L fuliginosus tegengekomen, waar in de verste verte geen stronk te bekennen viel.
Er was wel een kartonnest in een groo gat in de grond.
Het zal inderdaad zeer moeilijk zijn om een groot nest te onderhouden, gezien de enorme activiteit van de werksters. De schimmel kan je ter beschikking stellen(donorschimmel van een andere kolonie). Ik neem aan dat de specifieke samenstelling niet van belang is voor de schimmel, dan volstaat eender welke oplossing van suikers en eiwitten.
Tilbo, wat is ongeveer de grootte van je kolonies op dit moment?
nb: Ik ben een recent ontstaan nest op het spoor. Gele mieren lopen er nog samen met L. fuliginosus over de paden! Bovengronds.
Hey Mika,
Op dit moment heb ik;
Lasius niger met ongeveer 150 werksters
Lasius niger met ongeveer 50 werksters
Lasius niger met ongeveer 10 poppen, deze is net een paar weken oud
Formica sanguinea met ongeveer 100 werksters en ongeveer 40 Formica fusca werksters (geef ik een keer per jaar een aantal poppen)
Formica fusca met ongeveer 50 werksters
Laatst verzameld een paar koninginnen van Lasius fuliginosus,ben hier wat mee aan het experimenteren.
Ik hoor hier ook om lasius niger poppen bij te doen, maar deze worden direct naar de afvalberg gebracht, geen succes dus, afwachten maar?
Alle mieren zitten bij mij in aardnesten in verschillende maten, vanaf 12x15x2cm tot/met 30x40x2cm.
Ik heb een nest van Lasius niger in een ytong nest voor de verandering.
Ik zou nog wel een Camponotus, Formica flavus, Messor en weer een Myrmica (deze had ik, maar is na twee jaar gestorven)
Tilbo
Formica flavus? Weet je dat zeker? ;)
Goed gezien Flechdrop.
Ik bedoel Lasius flavus, (iets te snel getypt)
Tilbo