vragen over het starten van meerdere mierenkolonies

vragen over het starten van meerdere mierenkolonies

Beitragvon Karlien » 7. Sep 2007 14:42

Hallo,
I wil me graag even voorstellen. Ik ben Karline, 32 jaar en ik heb onderzoek gedaan naar het gedrag van apen in het regenwoud in Indonesie en Africa. Ik ben momenteel ingehuurd door de universiteit van amsterdam om een practicum op te zetten voor 100 tweede en derde jaars studenten biologie. De vakgroep werkt traditioneel heel veel aan mijten en het leek me leuk om eens een keer iets nieuws te doen. Ik heb vorig jaar proefjes proberen te doen met Lasius niger, waarbij we een aantal nesten hadden uitgegraven. Ik wist toen nog niet van jullie site en ook nog niet dat het geen zin heeft om een nest uit te graven. In het kort ik weet helemaal niets van mieren. Ik heb jullie site met veel interesse doorgelezen en vind het echt geweldig!!!
Zoveel praktische informatie!

Ik heb uit alle berichten op deze site begrepen dat ik het beste met Lasius niger kan gaan werken. Om te beginnen heb ik paar vragen geselecteerd (ik heb er zoveel!) en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Het practicum wat ik moet geven is van 5 Februari tot eind Maart. Dat is in de periode dat the mieren normaal nog in winterslaap zijn.
Is het mogelijk om de mieren eerder wakker te laten worden of om een winter over te slaan?

Ik weet dat sommige onderzoekers in het lab een zomer simuleren, met de juiste warmte en daglicht uren. Maar sommige dieren (zoals sluipwespen) blijven ondanks dat toch minder actief dan in de echte zomer. Zou dit bij lasius niger ook zo zijn?

Denken jullie dat het mogelijk is dat als ik in September een kolonie van 100-200 individuen bestel dat dit er in Februari nog steeds zoveel zullen zijn als ik ze niet in winterslaap laat gaan? Ik las dat de wersters maar 1.5 maand oud worden, dus wil ik in februari nog individuen hebben dan moet de kolonie actief blijven denk ik....?...
Hoeveel eieren legt een koningin per dag?

Ik zou in totaal 12 kolonies van 100-200 individueen nodig hebben. Ik las dat maar een vierde van de koninginnen bevrucht zijn/in staat tot het stichten van een kolonie. Betekent dat dat ik voor de zekerheid 48 koninginnen moet bestellen?

Is het mogelijk om ipv ontsnappingsmiddel de buitenbak af te dekken met gaas? (De koloniebak hoeft er niet perse mooi uit te zien, aangezien het voor onderwijs is en niet voor thuis).

Kan ik ipv fruitvliegen ook gekookt eigeel geven? Zodat ik de kans op schimmels beperk? Of is het een goed idee om de fruitvliegjes eerst te koken?

Ik zag op de duitse website dat het ook mogelijk is om honing te kopen met een kleurtje zodat je de mieren die ervan eten individueel kan herkennen. Zou dit ook werken bij Lasius niger, of werkt dit alleen bij de lichter gekleurde soorten?

Als laatste vroeg ik me af of jullie weten waar de koninginen van Lasius niger in Antstore precies vandaan komen. Komen ze uit eenzelfde kolonie en zijn ze dus nauw verwand aan elkaar? Is het ook mogelijk om koninginnen uit verschillende kolonies te kopen, zodat we kunnen kijken naar genetische variatie?

Ik hoop dat dit niet teveel vragen waren! En dat iemand me kan helpen. Want dat heb ik wel nodig ben ik bang!

groet,
Karline
:D
Karlien
newbie
newbie

Land: Netherlands (nl)
Danke bekommen: 0 Danke

Beitragvon ProXi » 7. Sep 2007 15:54

Heb je even pm gestuurd met een tip
ProXi
member
member

Beitragvon JimmyVe » 7. Sep 2007 16:16

Hey, dit zijn inderdaad Veel vragen ;) Ik zal je zo goed ik kan proberen verder te helpen.

Lasius niger zijn inderdaad het beste geschikt voor jouw (proef) omdat deze zeer snel groeien en zich makkelijk aanpassen.

Rond deze tijd zijn ze inderdaad normaal in winterslaap maar je kan ze makkelijk een paar weken vroeger wekken, gewoon de temperatuur van hun leefomgeving stilaan verhogen, als je dit doet zullen ze wel actief zijn. Je kan zoals je zei die mieren uit hun winterslaap houden, dit is wel ten koste van de gezondheid van de kolonie en zeker van de koningin.

Een kolonie van een 100 werksters bestellen, daar moet je al goed voor zoeken (er zijn er hoor) meestal bieden ze enkel een koningin aan met een 10tal werksters. Normaal leven deze werksters 1 a 3 jaar dus dat zal wel voldoende zijn voor jouw denk ik. ;) De hoeveelheid eiren een koningin legt per dag hangt van verschillende factoren af (warmte, vochtigheid, voedsel, grote van de kolonie ...) moeilijk te zeggen dus.

In de natuur is het inderdaad zo dat maar 1 op 4 koninginnen succesvol een kolonie sticht, in gevangenschap ligt dit aantal een stuk hoger (bij deze soort toch) Je had makkelijker af geweest om er tijdens de bruidsvlucht een deel te vangen (maar dat is nu al wat laat en dan had je geen 100 werksters gehad tegen Februari).

Het is zeker mogelijk de buitenbak af te dekken met gaas, maar dan wel met heel fijne gaatjes (benzinegaas of iets dergelijke) waar de mieren niet doorgeraken.

Als je insecten geeft kan je ze best afkoken (tegen bacteriën enzo) maar fruitvliegjes kan je zo geven (wel doden ;) )

Dit is zeker mogelijk enkel kan ik je niet vertellen of dit ook werkt bij Lasius niger

De kans is heel klein dat ze uit eenzelfde kolonie komen, tijdens een bruidsvlucht vliegen ze allen door elkaar dus je kan nooit een koningin volgen (als je begrijpt wat ik bedoel). Ze kunnen eigenlijk uit heel Europa komen. Maar waarschijnlijk komen ze allen uit de streek van Berlijn, denk dat ze deze gewoon zelf vangen daar. ;)

Misschien kan je beter op ander Fora rondvragen of er niemand een kolonie teveel heeft (in Nederland of België) dat zal een pak goedkoper zijn dan ze allen te kopen. ;)
JimmyVe
member
member

Land: Belgium (be)
Danke bekommen: 1 Danke

Re: vragen over het starten van meerdere mierenkolonies

Beitragvon Mika » 8. Sep 2007 22:05

Karlien hat geschrieben:
Hallo,
I wil me graag even voorstellen. Ik ben Karline, 32 jaar en ik heb onderzoek gedaan naar het gedrag van apen in het regenwoud in Indonesie en Africa. Ik ben momenteel ingehuurd door de universiteit van amsterdam om een practicum op te zetten voor 100 tweede en derde jaars studenten biologie. De vakgroep werkt traditioneel heel veel aan mijten en het leek me leuk om eens een keer iets nieuws te doen. Ik heb vorig jaar proefjes proberen te doen met Lasius niger, waarbij we een aantal nesten hadden uitgegraven. Ik wist toen nog niet van jullie site en ook nog niet dat het geen zin heeft om een nest uit te graven. In het kort ik weet helemaal niets van mieren. Ik heb jullie site met veel interesse doorgelezen en vind het echt geweldig!!!
Zoveel praktische informatie!

Een kolonie opgraven is wel mogelijk hoor, maar zeker in dit jaargetijde niet meer aan te bevelen.

Karlien hat geschrieben:Het practicum wat ik moet geven is van 5 Februari tot eind Maart. Dat is in de periode dat the mieren normaal nog in winterslaap zijn.
Is het mogelijk om de mieren eerder wakker te laten worden of om een winter over te slaan?

Dat is normaal gezien geen probleem. De winterperiode kan gerekt of ingekort worden. Onderzoekers houden kolonies soms maanden in winterslaap, tot ze weer die bepaalde kolonies nodig hebben. Het enige waar je mee moet oppassen is het wakker worden. Mieren die te snel wakker worden (over enkele uren) kunnen sterven door metabole ontregeling (mogelijk teveel toxines gemaakt, en nog te weinig eiwitten om dat op te vangen; kan ook mitochondriale ontregeling zijn...) Ik ben zo op een paar uur 3/4 van de populatie van een kolonie Lasius niger en nadien ook nog eens Camponotus herculeanus kwijtgespeeld (zelfs een ezel...)

Karlien hat geschrieben:Ik weet dat sommige onderzoekers in het lab een zomer simuleren, met de juiste warmte en daglicht uren. Maar sommige dieren (zoals sluipwespen) blijven ondanks dat toch minder actief dan in de echte zomer. Zou dit bij lasius niger ook zo zijn?

Bepaalde mieren hebben een endogeen ritme, maar bij lasius niger valt dat wel mee. Het zal geen probleem zijn voor je proeven. Ik maakte dit jaar mijn kolonies Formica fusca wakker in januari, en na 2 dagen waren de koninginnen al aan de leg.

Karlien hat geschrieben:Denken jullie dat het mogelijk is dat als ik in September een kolonie van 100-200 individuen bestel dat dit er in Februari nog steeds zoveel zullen zijn als ik ze niet in winterslaap laat gaan? Ik las dat de wersters maar 1.5 maand oud worden, dus wil ik in februari nog individuen hebben dan moet de kolonie actief blijven denk ik....?...
Hoeveel eieren legt een koningin per dag?

Anderhave maand zal voor faraomieren zijn zeker. Lasius niger werkters halen zeker 2 jaar, uitgezonderd de eerste generaties (nanitics, ..) Geef voldoende vocht tijdens de winterslaap, anders sterven de werksters door droogte.

Eileg hangt af van de koloniegrootte, en van de soort, etc.

Karlien hat geschrieben:Ik zou in totaal 12 kolonies van 100-200 individueen nodig hebben. Ik las dat maar een vierde van de koninginnen bevrucht zijn/in staat tot het stichten van een kolonie. Betekent dat dat ik voor de zekerheid 48 koninginnen moet bestellen?

PM.

Karlien hat geschrieben:Is het mogelijk om ipv ontsnappingsmiddel de buitenbak af te dekken met gaas? (De koloniebak hoeft er niet perse mooi uit te zien, aangezien het voor onderwijs is en niet voor thuis).

Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar Gaas biedt weinig weerstand.

Karlien hat geschrieben:Kan ik ipv fruitvliegen ook gekookt eigeel geven? Zodat ik de kans op schimmels beperk? Of is het een goed idee om de fruitvliegjes eerst te koken?

Hyperlinks sind nur für registrierte Nutzer sichtbar
Koken van voedseldieren hoeft niet.

Karlien hat geschrieben:Ik zag op de duitse website dat het ook mogelijk is om honing te kopen met een kleurtje zodat je de mieren die ervan eten individueel kan herkennen. Zou dit ook werken bij Lasius niger, of werkt dit alleen bij de lichter gekleurde soorten?

Zoek op 'fysogastrie'. Aangezien werksters zo snel mogelijk voedsel gaan delen (trophallaxis) is dit geen duurzame methode om ze te merken.

Karlien hat geschrieben:Als laatste vroeg ik me af of jullie weten waar de koninginen van Lasius niger in Antstore precies vandaan komen. Komen ze uit eenzelfde kolonie en zijn ze dus nauw verwand aan elkaar? Is het ook mogelijk om koninginnen uit verschillende kolonies te kopen, zodat we kunnen kijken naar genetische variatie?

Staat ook in PM.
Mika
member
member

Beitragvon FLechdrop » 10. Sep 2007 21:48

Gekookt eigeel werd door mijn Pheidole pallidula wel aangenomen, maar ze maakten er een beetje een zootje van (eigeel door het hele nest...) en of ze het echt aten heb ik niet kunnen vaststellen.
FLechdrop
member
member

Beitragvon Karlien » 11. Sep 2007 12:38

Sorry dat ik zo laat pas reageer. Heel erg bedankt voor alle tips. Ik moet alles nog even met mijn baas overleggen. Ik moet eerst een aantal proefjes verzinnen. Ik krijg aleen toestemming als deze interessant genoeg zijn.

Maar dan zet ik zo snel mogelijk een advertentie bij de "gevraagd" sectie, want het zou natuurlijk heel leuk zijn als ik kolonies kan overnemen. Het zou ook leuk zijn als ik L. niger kolonies uit verschillende plekken in Nederland, Belgie of Duitsland kan krijgen.

Heeft een van julie trouwens wel eens een mier geprobeerd te merken? Ik las in jullie reacties, dat het gekleurde voedsel misschien niet zo handig is omdat de werksters elkaar voeren. Ik had vorig jaar geprobeerd om ze te merken met plakaatverf. Maar we hebben deze mieren niet meer teruggezien, en het leek erop dat andere mieren de geverfde mieren gingen schoonmaken.

Heel erg bedankt nogmaals!
Karlien
Karlien
newbie
newbie

Beitragvon JimmyVe » 11. Sep 2007 15:46

Ja als je tegen begin volgend jaar 12 kolonies nodig hebt zou ik niet te lang meer wachten om deze te zoeken. ;)

Ik zelf heb het nog niet geprobeerd (ze te merken) ik denk dat MIKA het wel al eens geprobeerd heeft en het niet zo goed lukte. (zoals je hierboven kan lezen)
JimmyVe
member
member

Danke bekommen: 1 Danke

Zurück zu hulp voor beginners